tirsdag 25. januar 2011

Hverdagslykke?

Tirsdag.

Dagen etter deadline. Lunsj på kaffebaren. Hjem til skinnende rent hus. God middag. Herlig familie. Unger til sengs. "Alene"kveld med hockey på tv. Atter en gang blå seier.

Oppskriften på hverdagslykke.




Nå gjelder det bare å utføre den kunsten det er å hente slitne unger på sfo, holde bilturen hjem rolig og fordragelig, introdusere middagen på en måte som ikke fremkaller "DET skal IHVERTFALL ikke jeg spise!", rydde opp mens jeg prøver å få ungene til å la være å krangle, finne en smart innfallsvinkel som gjør at den som må gjøre lekser sist (eller først) ikke blir eitrende sint og begynner å trampe på de allerede slitte kjøkkenflisene, være tålmodig ved lekselesing, rose mye (ikke FOR mye), spisse farger og blyanter og finne viskelæret som de jo "hadde i sta`", høre på heeeele fortellinger om både det ene og det andre (gjerne på likt) og late som jeg skjønner sammenhengen, forklare på en pen måte at, nei; dere kan ikke være med pappa på kamp i dag og nei, det blir for sent å se kampen på tv sammen med mamma, delta i lek på gulvnivå og overse ømme muskler (og krampen i leggen) framkalt av nettopp dette, lose de pent inn på badet i ordnet rekkefølge for å avverge småslåssing, synge nattasanger, kose masse og si pent nattinatt (40 ganger), så jeg kan stå for det jeg skrev over bildet.


Klem Jenny


17 kommentarer:

Hjemme hos meg sa...

Men Jenny da... Det er jo tirsdag i dag... Glemte du Grey`s ;)

Nyt hverdagslykken din du :)
Det gjør jeg med mine to survete (nå)
små ;)

Klem Anette

Hjertedamas blogg sa...

Hallo!!! Har vært å kjøpt meg en planlegger. Ente billig, men jeg tenker det skal bli deilig for sjela mi og få lit orden i kaoset mitt:DDD Ellers så kjenner jeg igjen symptomene på frustrerte mødre:DDD Har vært der i mange år. Men tre sønner , og Gubbe med dysleksi, så ble det mange timer med lekselesing FØR jeg kunne dra på jobben for å slappe av. Overlot stort sett natta greiene til Gubben, så når jeg kom hjem, sov de søte små.... og etter hvert de noe større slampene. Men leksene har alltid vært et j.... slit og pes. Men til gjengjeld så er det det mine nåværende voksne sønner husker best. Alle timene med ris, ros, gulerøtter, belønning, motivering og annet pedagogisk viss vass. Og så all kranglinga med lærerne da, som faktisk mente at det var min jobb å lære ungene mine det de ikke hadde lært på skolen. Jeg tok utdanning skoleassistent, samt almmenefag for å kunne hjelpe mine umotiverte og skoledrittleie sønner. Men da jeg begynte på høyskolen, begynte den eldste av mine sønner på videregående, så da begynte jobben min å bli ferdig utført:DDD Takk og pris. Men slitsomt , det var det. Og jeg måtte jammen krangle de to yngste inn på ønskede yrkes valg også. Det hjelper ikke å si at det er skoleplasser for alle, når man vet at det bare er ytterst få som kommer inn på førstevalget sitt. Og det er de med beste karakterer. Og da nytter det ikke å komme med enere og toere. Så da måtte mor sende noen eposter til Kunnskapsministere, fylkesmenn og annet fagfolk. Og joda, sønnene mine ble det de ville Anleggsmaskinsjåførere:DDDD Men det er jammen slitsom å skulle prøve å hjelpe barna på best mulig måte her i livet. Heldige de som har barn som elsker lekser, som tar til seg all læring som svamp, og som jobber på egenhånd:DDDDD Ha en flotters kveld:DDD Klemz

Beate i Husets Hjerte sa...

Dette hørtes da veldig ut som hjemme hos meg. hehe...klem

Anonym sa...

Mine barn er voksne så jeg savner denne hverdagslykken.
Fikk beskjed om bare å dusje orkideen, men er litt skeptisk til hvor lenge den holder seg.
Ønsker deg en fin tirsdagskveld.
Klem fra Mio

Britt sa...

Jeg har noe å se frem til i årene som kommer, skjønner jeg!
Skjønn liten lampe du har i hylla di, I like:)

klem

Unknown sa...

Hehe, herlig innlegg!!
Ikke glem å pust da;)

Klem!

Villevinkel sa...

Hørest velkjendt ut :-)
klem

InstatreffNorge sa...

Hihi bra skrevet, bortsett fra at du må bytte ut BLÅ med RØDHVIT:):):)

Jeg har mye å glede meg til ettersom lykkeliten blir større skjønner jeg;)

Ha en flott uke med mye hverdagslykke:)

Klem Lise

Mattisheimen sa...

Phu! Hverdagen kan jammen være hektisk, ja! Det gjelde å ta seg tid til litt fritid innimellom. Man MÅ ha det :)

Ha en fin kveld!

Renate

Mona Christin sa...

Hei.

Jeg ble nesten litt sliten jeg nå. Godt jeg jobbet kvelden sånn at mannen måtte tåle leven, krangling og sutring. For selvom mine begynner å bli store så er det ikke fri for sånt. Jeg får ta igjen i morgen, etter foreldremøtet.

Håper du har kommet til normalen igjen.

Klem Mona C

Kaoskontroll sa...

Hverdagslykke kommer i små doser spredd utover dagen har jeg funnet ut. Øyeblikket jeg stempler ut fra jobb og så små pusterom innimellom alle de punktene du nevner under bildet, når jeg kan slå fast at et punkt gikk tålelig bra... og det er hele fire minutter til neste "økt". ;) Og så et litt større pusterom når de endelig er i seng. Slutt på krav... og sovende er de bare søte. :) Og har jeg da klart å vaske klær og rydde opp mellom mammaslagene, og bare kan sette meg tanketom ned foran TV, ja da venter en større dose hverdagslykke. :)
Men som regel må jeg til å vaske og rydde da. Det er jammen triathlon å være mamma! ;) Men hverdagslykke i små doser er ikke ille det heller! :)

Klem

Bustenellik sa...

Hahaha, og hvordan ble fasiten? ;)

Gyngestol og kaffigrut sa...

Herlig innelgg!
Og veldig velkjent...

Forresten ble "fasiten" nådd?
Og hvordan gikk det med de blå?
Ha en fin onsdag!

Hasigamas mamma sa...

Hi hi, herlig innlegg! Synes jeg ser deg :) Synes det er stressende nok nå som barna er i barnehagen, men har visst noe i vente tydeligvis ;) Godt jeg er utdannet allmennlærer... kanskje jeg kan hoste opp litt gammel lærdom, så det ikke blir så verst...
Ha ei fortsatt fin og stressende (?) uke! Nyt hverdagslykken!
Klem
Lise

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Ja, noen ganger..eller ganske ofte er detpå den måten..takk for at du delte med deg av hverdagen, som jeg kjenner så godt igjen å som gjør meg SÅ sliten i mørkertiden.
Ha en god natts søvn ;o)

Klem Anna

Jeanette sa...

Hehehe, mange som kjenner seg igjen her tenker jeg! Morsom lesing:)

God natt fra meg og ha en fin ny dag (med masser av hverdagslykke) i morgen!

h.espe sa...

Hektiske dager, og et puslespill for å få ting til å gå opp - er nok hverdagen for veldig mange det der ja.. !

Ha en flotters utorsdag videre!!

Klem fra Hildegunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...