fredag 17. september 2010

Godkjent?

For en stund siden viste jeg dere vårt nye verandagelender (les om det her).



Jeg syns det ble mye mer moderne og var kjempefornøyd, ennå det var en ren innskytelse å endre det i utgangspunktet. Nå kan det vise seg at innskytelser kanskje ikke er helt bra, alltid...




I siste Rom 123 står det nemlig å lese at har man liggende plank, kan spaltene mellom plankene MAKS være 20 millimeter. SER det ut som om mine spalter er det kanskje??? :0(




Visst kan man klatre i vårt, og visst kan man falle over 50 cm. Det står videre at alle rekkverk må følge disse reglene for å få ferdigattest på huset, altså nye hus. Men hva med vårt gamle? Jeg vil jo anta at de samme reglene gjelder. Men hvem finner ut av det, liksom?

Og neida, barna klatrer ikke på det, det har vi trær til. Men om uhellet skulle være ute da? Skulle mot all formodning poden på 5 falle ned og gud forby, brekke ryggen; Kan da f.eks forsikringen kicke på at vi ikke har godkjent rekkverk?? Hva hvis nabogutten skulle falle?




Spørsmålet mitt er derfor: Må vi sette på tre plank til? Eller kan vi la være? Regner med at det er noen av dere som vet mer om dette. :o)


Da er det jaggu meg fredag igjen, og vi skal kose oss i sofa`n (og snike bare bittelittegrann på lørdagsgodtet). I morgen blir det barnebursdag for hockeygutten vår, Tristan blir seks år på søndag. Han skal ha med seg en gjeng gutter på seriepremieren til favoritthockeylaget. Etter kampen får de møte spillerne i garderoben. (Det kan sammenlignes med at Brad Pitt plutselig hadde stått på jenterommet mitt når jeg var 12, så dette er stooort!)


Kos dere masse alle sammen, og god helg til dere alle!



Klem Jenny

12 kommentarer:

Gammel stil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Gammel stil sa...

Såå fint det ble:) Absolutt godkjent, du er så flink, Jenny:):) Kjempefint har dere fått det:) Kan vi komme på besøk en dag?:) Hehe:)

Det er nok ikke vi som har malt dessverre.. Det er en gammel dame som vår mor kjenner:) MEN, vi har drevet med rosemaling før:)

Klem:)

nr14 sa...

Når en har hus så skulle en egentlig vært synsk også for å kunne vite at det er regler for det og det. De ekstra plankene vil jo gjøre det forskriftsmessig korrekt...men blir jo annet utseende på gelendret også. Ulykker kan jo skje fordi om ting er i forskriftsmessig stand også...

Gelendret ble veldig flott forresten:)

Ha ei fin helg:)

Karma sa...

Noen ganger tror jeg bare at vi må bite i det sure eplet... Det er faktisk bedre å være føre var... Jeg tror jeg aldri hadde tilgitt meg selv om noe skulle skjedd, sikkert ikke du heller. Tror det blir like så fint med flere plank jeg:) Og hvis du vil ha det litt anderledes så kan jo fek plankene du setter inn nå være litt smalere enn de som allerede er der?

Lykke til med valget:)

Fredagsklem Kaja:)

Bettum Villa sa...

Ante ikke at det var slike regler som "måtte" følges, men hvis det er det så kan du banne på at forsikringsselskapene hadde brukt dem. De er jo ikke der for oss liksom..

Men går det ikke kanskje å putte noen pyntelister i mellom hver av plankene eller noe annet kanskje? Jeg er ingen mester i allefall ;).

Ønsker deg lykke til! Og i tillegg vil jeg takke for alle de koselige kommentarene dine.

Klem Madelén

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Takk for god tur hilsen inne hos meg :) Turen var knall :) Nå skal jeg titte innom det tapte ;)
Klem Anette :)

Fru Ruud sa...

Har ikke greie på gjerde reglene jeg heller, men leste de jo i bladet. Ville kanskje hørt med forsikringselskapet for å være på den sikre siden, utrolig kjipt om noe skulle skje og at en ikke får feks erstatning pga at gjerdet er "feil". Hadde nok som deg ikke tenkt over dette før jeg plutselig hadde lest om det nå. Går jo ann å sette på de ekstra plankene, blir sikkert fint det også!!
Ha ei kos helg!!!
Klem Annette

Manne's hverdag sa...

Rekkverket ble flott!!!

Med hensyn til regler og
forsikring dersom uhellet
skulle være ute, så sier
jeg bare:

Finner forsikringselskapet "en liten feil" i forbindelse med en
forsikringssak kan du være sikker
på at de vet å benytte seg av det.

Tror nok det blir fint med flere
"planker" også.

Ha en fortsatt fin helg!!!

PS!!! You made my day!!! ;)

Klem
fra Marianne

Birkus sa...

Veldig fint gelender. Synd om dere må endre på det.
Hva med å feste gjenomsiktige plater (aner ikke hva det heter)på innsiden, da kan det ikke klatres. Og man unngår for tett gelender.
Noen venner gjorde det på innendørs gelender, og det ble veldig fint.

huset på øya sa...

Heisan,

Gelenderet ble kjempefint !

Flere venner av oss har bygd hus de siste to årene så denne regelen var jeg klar over. Hvis et uhell skulle være ute, er det jo absolutt best å ha alt på det tørre. Men dere visste jo strengt tatt ikke om dette da dere bygde gjerdet... kan ikke jussen på dette området, men det kan jo være lurt å forhøre seg mer om dette..

Leste innlegget ditt om givealong. Måtte smile litt må jeg innrømme... !! Bra du fant den !
Riktig God søndag videre! Klem Vibeke

Unknown sa...

Kjempefint gelender!!
Jeg leste også dette i siste nummer, jeg jobber i byggevarebransjen og leser endel byggeforskrifter men er ikke helt sikker på dette tilfellet, men jeg TROR at du kan la det være som det er. De nye byggekravene til f.eks isolasjon og U-verdi på vinduer gjelder KUN nybygg. Ergo; skal du pusse opp et hus som er bygget i 1950 kan du isolere på gamlemåten, og du kan sette inn vinduer som ikke tilfredsstiller dagens krav. Rekkverket er jeg som sagt usikker på, for det er egne regler for tilbygg, og man vet aldri hva kommunen regner som tilbygg...og som det blir nevnt over her vet man jo aldri hva forsikringsselskapet finner på...
Nå ble du sikkert veldig mye klokere...;)

Unknown sa...

Ha med å legge plexi-plater på innsiden, hvis du ikke vil sette på flere lekter/planker?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...