mandag 3. januar 2011

Min første kokebok

Eldstejenta på 8 år vil gjerne være med å lage mat, og det har hun vel forsåvidt hatt lyst til siden hun var 5... Men i hektiske hverdager er det veldig enkelt å svare: Nei, mamma må gjøre dette her nå...

Joda, hun har kuttet grønnsaker, rørt i kjeler, bakt og fått være med før, men jeg har altfor ofte servert setningen over i stedet.




Så til jul fikk hun "Min første kokebok" av Pamela Gwyther. Enkle og gode oppskrifter på både middager, kaker og snacks. Spiralinnbundet med laminerte sider, klin i vei!

Og mitt nyttårsforsett er å planlegge bedre, la henne få være med å velge middager, handle inn, for så å la henne få lage de heeelt selv. Og hva kan vel være bedre enn å sette seg ned og følge med i stedetfor å lage mat selv når man kommer fra jobb? Hihi...




Det tok ikke lang tid før første oppskrift ble testet ut i romjula. Nora lagde "Verdens beste rundstykker" til frokost. Helt alene.

Og de var virkelig overraskende gode! La dine små prøve du også da vel?



Høyreklikk og Arkiver bilde som...


Resultat: 1 stk. kjempestolt storesøster! Og en lillebror som også vil bake...
Og i dag skal hun lage "Super suppe", så nå bærer det til butikken.


Ha en skikkelig fin mandag!
Klem Jenny



*

24 kommentarer:

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Ja jeg tror det er lurt å la barna være med på kjøkkenet :) De blir jo så stolte når de får til...
også blir de flinke da de blir store og å starte på middagen alene ;)

Klem Anette

Elisabeth sa...

Hei, hei!

Dette hørtes jo helt fantastisk ut! Mmmmm.... Rundstykkene så kjempegode ut! Så flink datter du har!

Klem fra Elisabeth.

Tove sa...

Så flink hun er. Min 11 åring skal bli kokk sier hun. Elsker å lage mat og kaker. Og enkelte ganger må man bare slippe de til. ¨Så får vi heller tåle litt rot etterpå.
Nyt kvelden
Klem Tove

Hjertedamas blogg sa...

Jeg var nok ikke noe flink til å la mine sønner slippe til på kjøkkenet, ikke det at de ville heller....... De eneste gangene de lagde mat, var når de hadde sånne hjemme-å-lage-middag-dager. Alternativ til skolekjøkken, for det har ikke skolene råd til i dag. I dag er mine to hjemmeboende sønner faste kunder hos fastfood-sjappa, he-he. Eller de kjøper en pakke med Fjordland. Ja,ja, regner med at de ikke sulter ihjel, når de flytter hjementefra, veldig snart,- håper jeg:DDDD Jeg har planlagt å ha en fast søndagsmiddag pr måned, hvor mine sønner kan komme å spise mors middag, eller fars, for den saks skyld:DDDD Klemz

Behindabluedoor sa...

Hei Jenny!!!
Godt Nytt År vist ikke jeg har skrevet det før :))))

Synes det er en glimrende idè og la de små få prøve seg på kjøkkenet, det er jo den eneste måte å lære på :))

Rundstykkene så helt perfekte ut, fikk vann i munnen ;)

Ønsker deg og dine en kjempefin uke.
Klemmer

Kaoskontroll sa...

Så kjekt! Jeg har en gutt som alltid vil hjelpe til på kjøkkenet (Han lever for mat... som sin far. Hehe), og det er sant som du sier at ofte frister det å avslå hjelpen i en hektisk hverdag. Men så kjekt for dem å få være kokken da! Rundstykkene skal forsøkes... med mor på sidelinjen! ;) Så blir han kanskje en like god kokk som sin far også en dag? En tidsinvestering for fremtiden altså?! :)

Takk for hyggelige ord og modig- vibber! Trenger nok de modig- vibbene jeg kan få for å våge å ta spranget. ;)

Stor klem

Myrullpiken sa...

Godt nytt år til deg også:) Håper du får en flott uke:) Klem Myrullpiken<3

lisje astrid's husblogg sa...

Sååååå koseleg♥

Å ta med barna i matlaginga er viktig og gull verdt♥

Masse herleg inspirasjon her inne!

Takk for slike fine ord frå deg♥

Godt nytt år:)

Klem frå Astrid♥

Lene sa...

Så utrolig koselig, for en snill mamma du er Jenny!!:)
Disse rundstykkene så supergode ut, ikke rart alle var fornøyde!

Ønsker deg en riktig god uke!

Hilsen fra Lene:)

Bustenellik sa...

Så fin og praktisk julegave. Den vil hun sikkert ha glede av lenge! Og rundstykkene så jo bare kjempegode ut! Jeg husker at jeg sjelden fikk hjelpe til med middageni en hektisk hvertfa, men mamma var flink til å sette i gang med baking, og da fikk jeg hjelpe til. Hver tirsdag bakte vi rundstykker og drakk kakao til husker jeg :-) Hyggelige barndomsminner.
Ha en fin mandagskveld!
Klem

Trollmora sa...

Jeg kjenner jo ikke din datter men jeg blir jo stolt hihi... så jeg kan jo bare tenke meg hvordan du selv kjenner det!!

Jeg har bare en liten kaffe og bloggpause nå jeg, men jeg holder egentlig på med aktivitet som inkluderer grønnsåpe, esker og et loft! Like fantastisk deilig hvert år med jula.... både at den kommer og at den går igjen! Jeg lengter etter våren og jeg gleder meg stort til vårblomstrene kommer i butikkene og ikke mminst til vi skal begynne å lage uteplass!! Jippiiiii :)

Carina Dale sa...

For en hyggelig aktivitet! Her er snuppelurene litt for små, men eldste frøkna elsker å hjelpe til så en dag ;-)

Jeg er glad du likte innlegget om fuglematen din. Vi storkoste oss på kjøkkenet og frøkna var henrykt over resultatet, så dette skal vi gjøre igjen.

Klem fra Carina

HusmorDronninga sa...

Godt Nyttår!!
Så koselig for den lille frøkna med egen kokebok da!
Vet veldig godt hvor enkelt det er å bare gjøre alt selv.. men verdien av at de selv får prøve og feile er jo i grunn mye mye viktigere enn at ting blir gjort fort og gale...
Håper jeg selv klarer å lagre nok tolmodighet til at lillemor får være med å bake og styre selv på kjøkkenet... Jeg har i alle fall hatt mye glede og nytte av å ha hatt frie tøyler på kjøkkenet :)

Klem fra
Kjersti

GundaM sa...

så koselig når ungene vil bli med å hjelpe til, her i huset er det minsten som elsker å være på kjøkkenet...helst å bake kaker da ;)
Bare så synd ja at det er så altfor travelt i hverdagen...

ha ei fin uke Jenny

Villevinkel sa...

Så koselig innlegg. Minner meg på at jeg må bli flinkere å slippe barna til!
Og takk for tips om kokebok!

Stoooor klem

Bettum Villa sa...

Den okeboken har jeg solgt mange av til jul. Den er jo bare så herlig!!
Og innlegget ditt er like herlig. Tenk heller så heldig du har som har ei lita som vil lage mat til deg.. :D Selv om det kanskje tar litt lenger tid enn når man gjør ting selv.
Jeg husker alltid fra jeg var liten at pappan min sa: "Du kan få lov til å se på" Og av det har jeg arvet 0-interesse for mat. Men jeg er veldig glad i å spise maten da ;P.

Vil ønske deg og dine et godt nytt år.
Klem Madelén

As sa...

Hei og godt nyttår til dere!=)
Så koselig med en liten kokk i familien! Morsomt at hun ikke bare vil delta, men kokkelere selv!=) Og takk for tipset mht boken=)

Vår datter på 2,5 år elsker å være med på å lage mat. Kutte, røre og ja.. delta med det hun klarer=) Koselig å gjøre også slike ting sammen. Kjenner meg imidlertid igjen i det du skriver, med at det er lettere å gjøre det selv. Iallefall mindre tidkrevende. Men, hva er vel bedre enn at de søte små får delta og kose seg med aktiviteter som matlaging.

Takk for påminnelsen, vi må la de slippe til uavhengig av alder og forutsetninger=) Ta seg tid til å la de bidra iallefall noen dager i uka. Helgene passer feks fint til slikt=)

Ønsker dere en flott dag=) Og lykke til til jenta di som skal lage middag idag=)

Silje sa...

Her har jeg to små frøkner som elsker å bake, vi setter oss på kjøkkengulvet med alt bakeutstyret og ser hva vi ender opp med.. ;)

I dag blir det rundstykker ser det ut til, begge to er syke så da må det bakes litt. :)

Supert å la barna få prøve seg, da blir de så glade i å lage mat. Og ikke så dumt når de blir så store at de kan stå for middagen. :)

Anonym sa...

Du er veldig flink Nora! Men så har du også kokkelert mye i Blåfjellveien da:-)
Hilsen Beste

Refleksjon på livsvegen sa...

Klokt!

La dei få hjelpe til når dei vil og har lyst..
Har nok vore for lite flink til det..

rundstykka såg SÅ gode ut!!

Jeanette sa...

Heisann og godt nytt år!
Kokebok var ei lur julegave, du skal se du har fått deg egen kokk nå! :) Rundstykkene sa veldig gode ut. Lillegutt her i huset er også veldig glad i å bake, men det blir "litt" rot, hehe.

Ha en fin tirsdagskveld!

Junk De Lux sa...

Så flott at du tar deg tid til det i hverdagskaoset....for jeg må innrømme at jeg kjenner meg igen i "jeg må gjøre dette nå" kommentaren.
Nå skal det sies at jeg har sønner og de er veldig midlertidig interessert for å si det sånn så det er nok ofte mor må gjøre det ferdig allikevel.
...men kanskje det kunne være noe for far i huset den boka? ;)

Stooor klem!

Anette {foreldremanualen} sa...

Dette fikk jeg så absolutt lyst til å gjøre sammen med eldste gutten min. Vi lager litt i helgene, men alt for sjelden egentlig! :-)

Anonym sa...

Rundstykkene så kjempegode ut, så flink hun er.
Var nok ikke like flink til å slippe mine barn til på kjøkkenet.
Ønsker deg en fin onsdag.
Klem Mio

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...