tirsdag 16. november 2010

Fugl gir fugl hva fugl har...

Og forhåpentligvis litt av det finner den hos oss...

Mange har kost seg med å lage fuglemat i det siste og jeg tenkte vi kan jo alltids prøve oss vi også. Så jeg lovte ungene en kosestund i kveld, da vi sto opp i morges.




Og jeg endte opp med å lete etter alle pepperkakeformene våre en stakket stund selvfølgelig. Jeg hadde de jo i fjor! Helt til jeg kom på at de hadde blitt så stygge, at jeg kastet dem. "Det blir jo koslig å kjøpe nye neste jul! Ja jøss... :o) Men et hjerte hadde ihvertfall overlevd, og yoghurtboksene sto klare.




Delfiafett ble sakte smeltet og solsikkefrø blandet med snadderpeanøtter for fugler ble rørt inn. Storveis for småtassene her hjemme! Tenk å få RØRE i gryta! Hihi... Begge to hjelper til med matlaging, men da kutter de som regel opp ymse ingredienser. Tror kanskje de heller skal få røre neste gang.




Skjea rett i hånda nå, ja. Siden det ble rene førjulsaktiviteten dette, fant vi fram både gløggen og pepperkakene også. Og DET var ihvertfall populært!




Litt kos etter middag og lekser ble riktig så hyggelig på friettermiddagen vår. Det tar sin tid å være hockeymamma (but I love it!) og jeg har nesten vurdert en adresseendring ved flere anledninger. Så kvelder som dette: Priceless!




Nå får vi bare håpe dette funker da, så gleden slipper å bli skuffelse for både små og store! :o)




Og så klart fikk vi mye til overs, men mini-jenny løste problemet: Du, mamma? Fant ikke du skikkelig mange sånne kakeformer for lenge sia`? -Åh! Joda! :o) Så nå blir det både hjerter og sandkaker på pippene i morgen!




Så da får vi bare håpe rottene har funnet seg et annet sted å spise alt, og ikke dukker opp på verandaen som for to år siden... "OJ! Mamma! Se på det skikkelig store ekornet der a!" :-D


Ha en fin kveld videre dere, og en god dag i morgen!


Klem Jenny



14 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flott aktivitet!
Utegruppa på jobben laga i eingongs plastkrus..

Ha kjekk veke vidare!!

Manne's hverdag sa...

Hei Jenny og TUSEN TAKK FOR ALLTID LIKE KOSELIGE KOMMENTARER HOS MEG!!!

Pippippen på selvfølgelig også få mat. Så koselig familieaktivitet.
Kællen har kjøpt en grønn FÆL DINGS, såkalt fuglemater. Hmmm - lurer på om den kan sprayes med hvit Biltema-lakk?

SA DU ROTTER!!!
Skaff katt eller hund!!!

Ha en fortsatt fin kveld!!!

Klem fra
Marianne

Manne's hverdag sa...

Hei Jenny og TUSEN TAKK FOR ALLTID LIKE KOSELIGE KOMMENTARER HOS MEG!!!

Pippippen på selvfølgelig også få mat. Så koselig familieaktivitet.
Kællen har kjøpt en grønn FÆL DINGS, såkalt fuglemater. Hmmm - lurer på om den kan sprayes med hvit Biltema-lakk?

SA DU ROTTER!!!
Skaff katt eller hund!!!

Ha en fortsatt fin kveld!!!

Klem fra
Marianne

Lene sa...

Så utrolig koselig aktivitet, for noen heldige pipper!!:)
Dette må absolutt prøves ut en gang.

Masse hilsner fra Lene.

Martilie sa...

Så herlig fuglemat, rene designermaten for små-pippene :)

Koselig gjøremål med barna..

Ha en super kveld!

Klem fra Tove

Hasigamas mamma sa...

Æsj, æsj, æsj, rotte på verandaen! ekle, ekle, ekle... nå glemte jeg nesten at jeg skulle rose deg for den fine fuglematen!!! Heng dei opp istedet, da slipper du at rottene, urghhh, spiser dem opp!
Håper på masse pippippa!
Klem
Lise

As sa...

Hei=)
Ååååh... så kreativt å lage fuglematen selv! Må si meg imponert over ideen, ja=) Er det frø og delfiafett det består av, eller?
Tenker jeg skal prøve meg på denne aktiviteten med skatten til helga.

Tusen takk for titten og for inspirasjonen=)

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Hei Jenny! :) Å så lurt å lage fuglematen selv! :) Flink du er! :) Kan tenke meg at dere hadde en koselig stund! Deilig med sånne ettermiddager!

ROTTER... å FYA meg.. eng opp fuglematen :)

Klem fra Solveig

Karma sa...

Herlig med slike kvelder! Kan tenke meg dere koste dere med gløgg og pepperkaker!

Håper du viser det endelige resultatet også, uten former:)

Klem Kaja :)

Irene sa...

så utrolig kos :-)

Hasigamas mamma sa...

Du får lage "samlefat" under dem, så det ikke faller på bakken til ekle rotteæsj! :)
Synes også de beige flisene er fine der inne, men jeg GLEDER meg til vi får de andre der også, for jeg tror det blir HELT sinnsykt *:)
Takk for ros, du får nøye deg med å dåne litt ;)
Klem
Lise

fryd&forandring sa...

Haha, ekorn ja!! Her har nabo'n trolig rottefest utenfor terrassedøra hver dag, for de har til vane å kaste brødrester rett ut på bakken.. så bare rottene ikke kommer til meg er jeg fornøyd! Fuglemat står på listen over ting-to-do med 4-åringen og! Ser ut til at dere har hatt en stor dose kvalitetstid!!
Klem

Simones Country Home sa...

Heyyyy. Så flink du er da. ;o) Blir nok noen glade fugler da vil jeg tro. ;o)

Takk for alltid så hyggelige kommentarer inne hos meg.
Ja de kransene er kjøpt på IKEA ja. Å de lysa var også morsomme, å så billige da. Løp og kjøp. hehe
Pepperkakelysa duftet faktisk godt, ikke for mye og ikke for lite. ;o)

Klem Simone

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Alltid koselig å finne på noe gøy med barna :) Håpe rottene holder seg unna...
Ser Bertil har kommet i hus hos deg også ;) Trivelig fyr!
Goooood helg!
Klem Anette :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...